Jean Béraud, 12 Ocak 1849’da St. Petersburg’da doğar. Baba Jean Béraud yetenekli bir heykeltıraştır, ama Jean dört yaşındayken ölür. Anne Eugénie, Jean’i ve üç çocuğunu alarak Fransa’ya geri döner.
Paris’e taşındıklarında lise eğitimini Lycée Bonaparte’de tamamladıktan sonra, ressam Édouard Detaille ile birlikte çalışır. Hukuk okusa da, Fransa-Prusya Savaşı’nın karışıklığı başladığı dönemde resim yapmaya karar verir. Böylece, 1872’de Gustave Caillebotte, Raoul Dufy, Edvard Munch ve Toulouse-Lautrec’in hocası olan Léon Bonnat’ın atölyesinde ilk sanat çalışmalarına başlar ve burada iki yıl kalır.
Italian Girl, 1873
Bonnat’ın atölyesi gelenekçiydi ve yeniliklere açık değildi. Burada yetişen sanatçılar çalışmalarına bu atölyede başlasa da, daha sonra farklı bir üslup izleyeceklerdir. Béraud ise çok belirgin olmasa da izlenimciliğin etkisine girecektir.
Leaving Montmartre Cemetery, 1876
Jean Béraud, 1876 tarihli Montmarte Mezarlığı’ndan Ayrılma (Leaving Montmartre Cemetery) adlı tablosuyla tanınmaya başlar.
The Church of Saint Philippe du Roule, 1877
Bu resimde, Béraud o yıllarda şık bir alışveriş caddesi haline gelen Rue du Faubourg Saint-Honoré’nin bir görüntüsünü tasvir ediyor. Kilise ise on sekizinci yüzyılda mimar Jean Chalgrin tarafından tasarlanmıştır.
Soirée Hotel Caillebotte, 1878
Ressam Gustave Caillebotte’nin kardeşinin bir otelde düzenlediği geceyi gösteren resminin büyük kısmı, mobil stüdyoya dönüştürdüğü arabada gerçekleşir.
Belle Epoque (Güzel Dönem) adı verilen dönemde Paris yaşamını yansıtan resimleri ile tanınır Béraud. Belle Epoque, 1871’de başlayan ve 1914 yılında I. Dünya Savaşı’na kadar olan dönem için kullanılır. Bu dönem, orta sınıfın durumunun iyileştiği, eğlenmeye ve aktif bir sosyal hayat yaşayabilecek zamanı ve geliri bulabildikleri dönemdir.
La Modiste sur le Pont des Arts
Kariyerine Bonnat’ın etkisiyle portre ressamı olarak başlasa da, daha sonra Paris bulvarlarındaki günlük yaşama odaklanarak geniş bir izleyici kitlesine ulaşır. Stüdyoya dönüştürdüğü bir arabada çalışarak, Paris’in muhteşem bulvarlarına tablolarında hayat verir. Onun tabloları, sadece burjuvaziyi değil, aynı zamanda günlük sıradan faaliyetleri de tasvir eder: Okuldan ayrılan çocuklar, apartmanından çıkmış bir adam, günlük hayat içinde erkekler ve kadınlar…
A Windy Day on the Pont des Arts, 1881
Resimde Béraud, Fransa Enstitüsü ve Louvre Cour Carrée arasındaki Seine’ye uzanan bir köprü olan Pont des Arts’ı resmetmiş. Enstitünün kubbesi arka planda görülüyor. Tabloda büyüleyici ayrıntılar mevcut, örneğin balıkçı oltasını taşıyan adam, şapkalı beylerin akarcasına art arda yürüyüşü, kadının boynundaki tül ve eteklerinin rüzgarda uçuşu gibi…
La Columna Morris, 1885
Béraud, pek çok köşede ortaya çıkan ve posterlerle kaplı sokak kiosklarına (bazı Avrupa ülkelerinde gazete, sigara vb. satan büfe veya reklam asılan sütunlar) resimlerinde sıkça yer vermiştir.
La rédaction du Journal des Débats, 1889
Journal des Débats, 1789 yılında kurulur. 1812’de en yüksek tirajına ulaşır. Liberal bakış açısı, Anayasal monarşi altında Orleanist fikirleri ifade etmesine yol açsa da, daha sonra sütunlarını Cumhuriyetçilere açar ve yüzyılın sonuna kadar ılımlı eğilimler içeren muhafazakar bir gazete olarak yayın hayatına devam eder. 1944’te yayın hayatına son verir. Gazetenin kuruluşunun yüzüncü yılı nedeniyle Béraud’a bu resim yaptırılır. Doğal, ayrıntılı, kendine özgü tarzıyla adeta bir fotoğraf gibi gazetedeki tüm yöneticileri tesisin içinde resmetmiştir.
After The Service At The Church of Sainte-Trinité (The American Cathedral, Avenue George-V, Paris), 1890
Noel töreni sonrası kiliseden çıkan zengin Fransızlar’ı resmetmiş bu resminde.
The Thesis of Madeleine Brès (or The Doctoral Jury)
Eserde akademik jüri önünde tezini savunan bir kadın doktora öğrencisini tasvir etmiş. Jean Béraud, bu dönemde kadınların sosyal etkinliklerde yer almasını yaygın olarak resimlerinde kullanmıştır.
Elegante devant le Grand Palais sur le Pont Alexandre III
Jean Béraud’un açık havada yaptığı resimlerinin birçoğunda rüzgarda etekleri uçuşan kadınlar sıkça yer alır.
La Madeleine chez le Pharisien, 1891
1890’larda tarzını değiştirerek dinsel konulara yönelir ve en çok 17. yüzyıl Kuzey Avrupa tarzından etkilenir. Tartışmalı eserlerinden biri, İncil’de anlatılan bir konuyu tasvir ettiği Ferisilerin Evi’ndeki Mary Magdalene (La Madeleine chez les Pharisiens) isimli tablosudur. Çağdaş bir Paris kahvesinde yer alan sahnede, o dönemde İsa’nın Yaşamı adlı kitabıyla tanınan ünlü bir yazar olan Ernest Renan’da yer alıyor. Ancak eleştirmenler ve halk, çağdaş politikacılar arasında oturan bir Mesih figürünü kabullenmezler.
Les Grands Boulevards (Café Américain)
Béraud, yağmurlu bir sonbahar gününü tasvir ediyor, yaprakların renkleri Café Americain’in cephesindeki Korint düzende sütun başlarıyla aynı renk. Bir adamla konuşan genç kadın, eteği ıslanmasın diye topluyor. Resmin merkezinde reklam sütunu ve üzerinde o dönem ünlü olan şarkıcı ve dansçıların isimleri yazıyor. Yolda faytonların çokluğu dikkat çekici. Resmin ön planındaki netlik arka plana gittikçe azalıyor, sis içerisinde silüet halinde görülebiliyor.
La Lettre, 1908
Bu resminde, Birinci Dünya Savaşı’ndan önceki yılların cafe kültürüne bir bakış sunmaktadır. Adam traşsız, kaba görünümlü olmasına rağmen, kadın zarif bir şekilde giyinmiş ve mektup yazmaktadır. Her ikisinin önünde de o dönemin tehlikeli içkilerinden absent bulunuyor. Béraud’un cafe resimleri çoktur ve hemen hemen hepsinde de absentli masalar göze çarpar.
Le Concert Privé, 1911
Béraud, zengin çevrede dolaşan ünlü bir figür haline gelir. Rus kökenli Fransız aristokratlarıyla yakınlaşarak, onların yaşamında var olan detaycılık, zerafet ve görgü gibi nitelikleri resimlerine taşır. Marcel Proust ve Armand Dorville ile arkadaşlığı, Prens d’Orléans ve Prens Troubetskoy, Prenses Cheref Ouroussof tarafından kabulü sayesinde Paris’teki şık mekanlarda bulunur.
Elegant Soirée
Jean Béraud 1910 ve 1929 yılları arasında eserlerinin sergilendiği Société Nationale des Beaux-arts’ın Kurucu Üyesi ve Başkan Yardımcısı olur. 1889’da Fransız Sanatçılar Derneği’nden altın madalya, 1889’da Evrensel Sergi’de altın madalya ile ödüllendirilir. 1887’de Légion d’Honneur’un Chevalier’i seçilir.
A Game of Billiards
Jean Béraud hiç evlenmez, hayatının son yıllarında sağlık sorunları yaşar, depresyon ve fiziksel yorgunluk daha az resim yapmasına neden olur, resimleri canlılığını yitirmiştir. 4 Ekim 1935’te Paris’te yaşama veda eder.
Kaynak
Jean Béraud, Jean Béraud, Les Grands Boulevards (Café Americain), Jean Béraud, A Windy Day on the Pont des Arts, Jean Béraud – Newsroom, Virtual Art Gallery
Yorum Yap