Ünlü Meksikalı ressam Frida Kahlo’nun bilmeniz gereken 14 önemli eserini listeledik.
Mexico City’nin güneyindeki Coyoacán’da, Macar Yahudisi fotoğrafçı Wilhelm Kahlo ve Kızılderili asıllı Matilde Calderon Gonzales’in dört kızından üçüncüsü olarak 6 Temmuz 1907’de dünyaya gelir Magdalena Carmen Frida Kahlo y Calderón.
6 Temmuz 1907 günü doğmuş olmasına rağmen, kendisi doğum tarihini, Meksika Devrimi’nin gerçekleştiği 7 Temmuz 1910 günü olarak ilan eder, yaşamının modern Meksika’nın doğuşuyla başlamış olmasını ister.
Frida Kahlo’nun 15 Eseriyle Hayatından Kesitler
Ünlü Ressam Diego Rivera’nın 27 Tablosu
Portrait Of Cristina My Sister, 1928
Daha sonraki yıllarda Diego’yla birlikte olacak kardeşi Cristina’nın portresi. Frida, kardeşini beyaz, oldukça sade giysiler içinde derin ve düşünceli bakışlarla tuvale aktarmış. Yüz renkli ve nettir. Arka plandaki sadeliği, küçük bir ağaç ve bir ağacın yapraklarını resme dahil ederek renklendirmiştir.
Self Portrait – Time Flies, 1929
Beyaz bluzu, kolyesi, küpesi, pembe allığı ile genç Frida. Bakışları izleyenlerdedir ama diğer birçok otoportresinde olduğu gibi duygu yoktur. Arka planda ise resimlerinde sıkça kullandığı perde ikiye ayrılmıştır. Perdelerin arasından gökyüzü ve bir uçak görünür. Sağ taraftaki saat zamanın önemini vurgular gibi.
Portrait Of A Woman In White, 1930
Frida’nın San Francisco yıllarında yaptığı bir resim. Kadının kim olduğu bilinmiyor. Bir davete gider gibi, beyaz elbisesi içinde modern bir kadın. Feminen bir giysi içinde olmasına rağmen, yüzü masum bir ifadeyle tasvir edilmiş. Perde, Frida’nın birçok resminde olduğu gibi burada da var. Yanaklardaki pembe allık ve arka plandaki gökyüzünün mavisi resimlerindeki renklerin uyumunu göstermektedir.
Self-Portrait Along The Borderline Between Mexico and The United States, 1932
Frida Kahlo bu resminde ülkesi Meksika’ya olan sevgisini anlatır. Meksika ve ABD’yi karşılaştırır. Pembe elbisesi, beyaz eldivenleri, elinde Meksika bayrağı ile zarif bir görünümde tuvale aktarmış kendisini. Sağında gri bacaları tüten, teknolojik görünümüyle ABD. Solunda Aztek heykeller, çeşitli bitkilerle Meksika. Arka plandaki ay ve güneş de, Meksika’nın aydınlığı, ABD’nin karanlığını sembolize eder gibi.
Self Portrait With Necklace, 1933
Frida’nın alamet-i farikalarından birisi birbiriyle birleştirilmiş kaşlar. Herkesi şaşırtan ise bıyıkları. Meksikalılar için anlamlı, çünkü 19. yüzyılda Meksika burjuvaları, kadınlarının bıyıklarıyla övünürmüş. Bu, onların köse olan yerli ırkından değil, gerçek İspanyol olduğunu gösterirmiş. İri taşlı kolyesi ile kadınsılığını ön plana çıkarmış. Saçları örgülü ve toplanmıştır ki, daha sonraki birçok resminde kendisini farklı örgülü saçlarla tasvir edecektir. Bluzunun yakasındaki dantel dikkat çekicidir. Frida’nın birçok kıyafetine çeşitli şekillerde dantel diktiği bilinir.
Me And Baby Doll, 1937
Frida Kahlo’nun annelik özlemini yansıtan bir resim. Anne olamamak onun en büyük acılarından birisi. Kendisini yarım kadın gibi mi hissediyor ne dersiniz?! Meksika kıyafeti içinde, elinde sigara, bebeğe bakmayan, sevgisiz bir ifade, belki de hiç anne olamayacağına bir gönderme olabilir.
The Suicide Of Dorothy Hale, 1938
Frida’nın arkadaşı oyuncu Dorothy Hale, Gardiner Hale ile evlendikten sonra sosyeteye girer. Ancak onun bir araba kazasında ölmesinden sonra birtakım zorluklar yaşar. 1938 yılında en sevdiği siyah kadife elbisesini giyer, bütün arkadaşlarına tek tek mektup yazar ve sonra kendini 16. kattan aşağı bırakır. Frida yapıtında intiharı üç aşamada verir. İlk aşama camdan atlarken, ikinci aşamada bulutlar üzerinde düşerken, üçüncü aşamada yerde kan gölünde seyirciye bakarken. İlk aşamadan son aşamaya kadar figürlerin büyüdüğü görülür. Üzerinde siyah elbise ve göğsünde Frida’nın da arkadaşı olan heykeltıraş Isamu Nogichi’nin Dorothy’e hediye ettiği sarı gül buketi şeklindeki broşu vardır. Alttaki gri şeritte “Bayan Dorothy Hale 1938 yılının 21 Ekim’inde, sabah saat altıda New York şehrindeki Hampshire Evi binasının üst kat pencerelerinden birinden atlayarak intihar etti. Bu resim onun anısına yapıldı. Frida Kahlo” yazar.
Self Portrait With Monkeys, 1943
Bu resmin yapıldığı 1943 yılında Frida’nın yaşamı yepyeni bir yön kazanmıştı. 36 yaşındaydı, Eğitim Bakanlığı tarafından sanat akademisi La Esmeralda’ya öğretmen olarak atanır. Çok geçmeden sadık bir öğrenci grubu edinir. Resimde, Frida Yalalag işi beyaz huipil giysilere (Meksika giysisi) bürünmüştür, otoriter bir eda ile izleyicinin karşısında durur. Çevresi yapraklarla ve tek bir Sterliça çiçeği ile bezelidir, hayranlıktan ağızları açık bakakalmış dört maymun çerçeveyi tamamlar. Frida saçında siyah yünlerden oluşmuş doktora kepi ile bir akademisyen olarak kendisiyle gurur duyar. Ayrıca kendisini kraliçe olarak da gösterir, zira Sterliça’nın sokak dilindeki karşılığı kraliçe çiçeği. Resimde tek bir çiçek, tek bir kraliçe vardır, o da Frida’nın kendisidir. Duruşu, çevresindeki maiyeti ile bir kraliçenin duruşunu andırır. Etrafındaki maymunlar, hayranlarını ya da takma adları Los Fridos olan öğrencilerini betimliyor olabilir.
Self Portrait As A Tehuana – Diego On My Thoughts, 1943
Tehuanaların Pazar günü başlarına taktığı dantelden büyük huipil hotozu ile Frida burada kendini gelin gibi duvağa bürümüştür. Kenarları renkli ipek şeritlerle süslü bu kolalı dantel volan, aslında gevşek bir biçimde omzun üstüne atılır, sadece kiliseye giderken geniş kırma yakalık kısmı hotoz gibi başın üstüne çekilir, böylece yüz çiçek açmış gibi meydana çıkar. Kahlo, bu sert ve törensel kostümü seçmekle, Diego’ya duyduğu hayranlığın neredeyse dini boyutlara vardığını göstermek istemiştir. Bir gelin gibi Diego’yu bekler, bakışları sevecen ve dostluk doludur, bir yandan da dalgın dalgın uzakları süzer. Frida’nın alnında Diego’nun portresi parlar, böylelikle Diego’dan başka bir şey düşünmediğini anlarız. Düşünceleri beyaz ipliklerden oluşan bir hale gibi başındaki hotozu çevreler, resim çerçevesinden dışarı taşar, çok uzaklara uzanır. Saçındaki çiçek süsü ise geleneksel giysinin bir parçası değildir. Frida’nın saç süsünde yaprakların çokluğu özellikle dikkat çeker, genç kızların başını süsleyen klasik çiçek çelengi değiştirilmiş, çiçeklerin yerini yapraklar almıştır. Yaprak damarları incecik asma sürgünleri ya da siyah kökler gibi Frida’nın beyaz düşüncelerinin etrafında kıvrılır.
The Bride Frightened At Seeing Life Opened, 1943
Frida Kahlo, bu tablosunda çeşitli edebi kaynakları kullanarak kendisiyle cinsel haz ve aşk arasındaki karmaşık ilişkiyi betimler. Meyveler şehvet uyandırıcı bir biçimde düzenlenmiştir. İki yarım karpuz parçası ve iki hindistancevizi beraberce yin-yang biçimini oluştururlar. Erkeği temsil eden yang alt tarafta muzlarla, dişiyi temsil eden yin ise üst tarafta açılmış papaya ile gösterilir. Her iki parça da birbirini tamamlar, ama asla birleşemezler, bu nedenle karpuzlar tek bir parçadan kesilmemiştir ve hiçbir zaman bir araya getirilemez.
Portrait of Doña Rosita Morill, 1944
Frida bu ailenin diğer üyelerini de resmetmiştir. Gerçekçi ve ayrıntıları çok olan bir kompozisyondur. İri yapılı, beyaz, yıpranmış saçlarıyla Doña Rosita’yı örgü örer ve düşünceli bir ifadeyle uzak bir yere bakar bir şekilde resmetmiş. Frida’nın ayrıntılı işleyişini eller, saçlar ve yünden şalda görmek mümkündür.
Self Portrait With Loose Hair, 1947
Frida Kahlo bu resminde daha gerçekçidir, yüzünde acının ifadesi hissedilir. Diego’nun çok sevdiği siyah, gür saçları açıktır. Arka planda dağlık bir alan ve karamsar bir ifade hakim olsa da yeşil yapraklar bir umudun simgesi olabilir. Gri şeritte “Ben Frida Kahlo, aynadaki yansımama bakarak kendimi resmettim. 37 yaşımda. Coyoacan Mexico’da, doğduğum yerde” yazar.
Diego And I, 1949
Bu resmi Frida’nın Diego’ya aşkının resmidir adeta. Alnının ortasına yerleştirdiği Diego’yu düşünür, saçları boynuna dolanmıştır, onu boğar gibi. Acı çeken Frida ağlamaktadır. Diego’nun alnının ortasındaki üçüncü göz Diego’nun başka kadınlarla ilişkisine gönderme olabilir. Arka planda Frida’nın imzası yer alır.
Self Portrait With A Portrait of Diego On The Breast and Maria Between The Eyebrows, 1954
Frida Kahlo’nun son otoportre çalışmalarından. Genç görünümlü Frida’ya köpeği eşlik eder. Turuncu parlak bluzunun ardından bakan belki de ölüme yaklaştığını hissettiğinden azrail ya da şeytan olabilir. Frida Kahlo’nun günlüğünün son sayfalarında da karmakarışık bir şekilde çizilmiş olan tuhaf, kanatlı kadın figürleri yer alır. En son çizimi gökyüzüne yükselmiş olan siyah bir melek, büyük bir olasılıkla ölüm meleğidir. Hemen hemen bütün çalışmalarında kadınsı özellikleri yansıtan kolyelere, yüzüklere, saçlarına iliştirdiği çeşitli süs nesnelerine rastlıyoruz. Takıları da saçları gibi Frida Kahlo’yu tanıtıcı imgelerden biri olmuştu. Bu karamsar resminde bile bundan vazgeçmemiş.
Kaynak
Didar ÇOKATAK, Frida Kahlo’nun Resminde Kadın Olgusu, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Tarihi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Frida Kahlo’nun Yaşamı, Frida Kahlo Resimleri
Frida Kahlo, yaşadıkları tüm zorluklara rağmen tüm zorluklarla mücadele etmiş ünlü kadın ressam. Yazınız için teşekkürler.
harika yanın ellerine sağlık.